Gregory, Philippa, De rozenkoningin, (The White Queen, vertaling: Mireille Vroege), Amsterdam, De Boekerij, 2010, 415 blz.
Bijlage 6 Het oordeel van de eeuwigheid
‘Now is the winter of our discontent, made glorious summer by this sun/son of York.' Het is de vermaarde openingszin van het koningsdrama dat Shakespeare schreef over de man die onlangs werd teruggevonden onder een parkeerterrein in Leicester.
Historische romans
Bart De Wever, Column, De Standaard, 12.02.2013
Richard III geldt tot vandaag voor de Britten als een
personificatie van het kwade. Vooral het verhaal van the two
princes in the Tower blijft tot de verbeelding spreken. Richard
zou de zonen van zijn overleden broer Edward veilig opvoeden in
de Tower tot de oudste de troon kon bestijgen. Maar hij liet het
huwelijk van Edward ongeldig verklaren waardoor de jongens plots
bastaardkinderen werden. Richard ging zelf op de troon zitten en
liet zijn neefjes spoorloos verdwijnen.
In het eerste seizoen van de onvolprezen reeks Blackadder gaat
men ervan uit dat de prinsjes toch overleefden en dat Blackadder
een zoon is van één van hen. De twee kinderlijkjes die gevonden
werden tijdens verbouwingen in de Tower tijdens de 18de eeuw
doen echter iets anders vermoeden, ook al weigert koningin
Elisabeth II tot vandaag om de koninklijke tombe te openen om de
overblijfselen met moderne technieken te onderzoeken.
Alleszins komt Richard niet al te fraai uit het verhaal en was
hij iemand die zonder verpinken zowel tegen- als medestanders
uit de weg liet ruimen om de macht te kunnen grijpen. Heel
uitzonderlijk was dat uiteraard niet in die tijd. Richard deed
zelfs weinig anders dan eerdere of latere vorsten die de
geschiedenis ingingen als grote helden. Maar de geschiedenis is
nu eenmaal ongenadig voor degenen die net dat beetje geluk te
kort hebben om in hun doelstellingen te slagen. Richard heerste
toen zijn huis van York (met een witte roos in het wapenschild)
de meedogenloze ‘Rozenoorlogen' uitvocht tegen het huis van
Lancaster (met een rode roos in het wapenschild). Tijdens de
ultieme slag van Bosworth zou Richard tijdens de laatste charge
tot op een zwaardlengte gekomen zijn van zijn rivaal Henry Tudor
toen hij van zijn paard werd geslagen. De acht gaten die men nu
in zijn schedel heeft teruggevonden, laten raden wat er daarna
met Richard is gebeurd.
Met zijn dood eindigde de Plantagenet-dynastie en begon die van
de Tudors, waarover de BBC onlangs een prachtige historische
serie maakte. Veel zachtzinniger dan Richard gingen de Tudors
niet bepaald te werk. Zo liet Henry Tudor alle mannelijke
Plantagenets uitmoorden om zijn wankele troon veilig te stellen.
Maar het beeld dat hij niet rechtmatig aan het bewind kwam,
bleef hem toch hardnekkig achtervolgen. Daarom liet hij twee
spindoctors avant la lettre afrekenen met de gedachtenis van
Richard. Polydore Vergil en Thomas More (Zie op Histoforum
Een
koninkrijk voor een moord.) schilderden
Richard vakkundig af als een misvormde man met een inherent
slecht karakter en een wreedaardige natuur. Op die informatie
zou Shakespeare zich baseren om Richard onsterfelijk te maken
als een iconische figuur van het kwade, eeuwenlang vertolkt
(onterecht, zo weten we nu) als een gebochelde, kreupele man die
over het toneel strompelde.
Mocht Richard die zwaardlengte naar het hoofd van Henry Tudor
niet tekort gekomen zijn, had de arme man misschien de
geschiedenis kunnen ingaan als de verlichte en vooruitziende
vorst die hij zeker was. Zo werkt het nu eenmaal. Je kan de
geschiedenis ingaan als een vader des vaderlands die net op tijd
en met grote volharding alle tegenstand wist te overwinnen om de
toekomst van zijn volk op het nippertje veilig te stellen. Maar
voor hetzelfde geld kan je definitief een reputatie opgekleefd
krijgen als een kwaadaardige leider die altijd het conflict
opzocht en die als een diabolische figuur mensen wist te
manipuleren zodat ze onwillig tot het instrument werden gemaakt
van je slechte bedoelingen. Totdat je uiteindelijk werd
afgestopt door verlichte krachten die net op tijd je
kwaadaardige intenties ontmaskerden en die de moed hadden om je
te bestrijden tot het bittere einde.
Het verschil tussen het eerste en het tweede scenario hangt niet
zozeer af van wie je werkelijk bent, wat je feitelijk doet en
welke bedoelingen je oprecht koestert. Een welwillend oordeel
van de eeuwigheid, verdien je alleen door de ultieme veldslagen
tijdens je leven te winnen. ‘History will be kind for me for I
intend to write it', zo vatte Winston Churchill het mooi samen.
Een paard, een paard, mijn koninkrijk voor een paard!
De hele Rozenoorlogcyclus
Gregory, Philippa, De rozenkoningin, (The White Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2010, Gregory, Philippa, De roos van Lancaster, (The Red Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2011. Gregory, Philippa, De witte roos (Lady of the Rivers), Amsterdam, De Boekerij, 2012.Gregory, Philippa, Dochters van de Roos, (The Kingmaker’s Daughter) Amsterdam, Meulenhoff, 2014 . Lees ook liefst eerst: Josephine Tey, Een koninkrijk voor een moord