Bron 1
Bron 2
Bron 3
Bron 4
Bron 5
Bron 6
Bron 7
Bron 8
Bron 9 |
Heldenverering wordt minder
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog verdween
langzamerhand de weinig kritische heldenverering om
plaats te maken voor een meer bezonken historische
belangstelling. Het leven van De Ruyter werd voortaan in
zijn historische context geplaatst. Tijdens de jaren
zestig liep de belangstelling voor historische figuren
als De Ruyter enorm terug. Verering van nationale helden
raakte helemaal uit de tijd. Des te opmerkelijker
misschien dat Michiel de Ruyter in 2004 bij de
verkiezing van grootse Nederlander aller tijden terecht
kwam op plaats zeven, weliswaar achter Johan Cruijff,
maar nog voor Anne Frank.
Actie tegen De Ruyter
Op woensdag 7 november 2007 organiseert de nieuwe groep
Doorbraak een actie tegen het herdenkingsfeest rond “zeeheld”
Michiel de Ruyter. Deze koloniale vechtersbaas is dit
jaar op allerlei manieren en plekken feestelijk herdacht.
Op 7 november wordt het feest officieel afgesloten met
een besloten bijeenkomst van genodigden in de Nieuwe
Kerk bij de Dam in Amsterdam. De bedoeling is om met
zoveel mogelijk mensen bij de ingang van de kerk
aanwezig te zijn met protestborden en -folders tegen de
verheerlijking van Nederlands kolonialisme en
nationalisme, waarvan De Ruyter een van de voornaamste
symbolen is. Een jaar lang is Nederland overspoeld met
De Ruyter-propaganda. Maar wie alles goed op een rijtje
zet, kan niet anders dan concluderen dat De Ruyter - net
als koloniale houwdegen Van Heutsz - ook tot “gevallen
held” moet worden omgedoopt.
De organisatoren van het herdenkingsjaar hebben De
Ruyter uitgebreid in het zonnetje gezet. Daarbij hebben
ze het niet over de eeuwenlange ellende die het
Nederlandse kolonialisme, kapitalisme en nationalisme
hebben voortgebracht. Men houdt juist een juichverhaal
over de wereldmacht die Nederland ooit was en over de
hedendaagse Nederlandse samenleving die een toonbeeld
zou zijn van democratie en tolerantie. De Ruyter diende
de belangen van de Nederlandse machtshebbers in de
koloniale strijd. Men wilde een zo groot mogelijk deel
van de gebieden in Amerika, Afrika en Azië veroveren en
de mensen daar tot slaaf maken. De Ruyter hielp met zijn
militaire acties mee aan de Nederlandse slavenhandel.
Doorbraak wijst een feest rond hem daarom af
Met een potsierlijk praalgraf in de Nieuwe Kerk wordt De
Ruyter al eeuwenlang als een Hollandse heilige
bewierookt. Gelukkig heeft de recente Nieuwe
Kerk-tentoonstelling over helden ook oog voor kritiek op
koloniale vechtersbazen. Zo zet men gouverneur-generaal
Van Heutsz (1851-1924) neer als een "gevallen held". Die
bloedjas moet immers verantwoordelijk gesteld moet
worden voor de afslachting van 70.000 mensen in
Nederlands-Indië en voor een gruwelijk koloniaal
schrikbewind. Na eerst daarvoor te zijn geëerd, staat
hij de laatste tientallen jaren te boek als een symbool
van verderfelijk koloniaal bestuur. Het omstreden
Amsterdamse Van Heutsz-monument werd daarom in 2004
omgedoopt. De verwijzingen naar Van Heutsz werden
daarbij verwijderd. In navolging daarvan zou het
standbeeld van De Ruyter in Vlissingen moeten worden
veranderd in een monument tegen kolonialisme en
slavenhandel.
Bron:
http://www.biopolitiek.nl/pivot/entry.php?id=458
Reactie op deze actie
De laatste jaren is trots zijn op Nederland helaas weer
volop in de mode. Politici en opiniemakers proberen de
verering van "vaderlandse helden" door onze strot te
duwen. Premier Balkenende roemde "de VOC-mentaliteit" en
de Hollandse koopmansgeest. Wij, leden van de nieuwe
organisatie Doorbraak, staan daarover niet te juichen,
maar willen juist wat doen tegen Nederlands racisme,
kolonialisme en nationalisme. Na Van Heutsz moeten ook
De Ruyter en andere symbolen van het Nederlandse
kolonialisme en nationalisme “gevallen helden” worden.
Deze "helden” moeten van hun voetstuk vallen. Ze moeten
niet langer meer worden verheerlijkt, maar omlaag
gehaald als de koloniale schurken, dieven en plunderaars
die ze waren, als de belangenbehartigers van die
roofstaat aan de Noordzee, die in zijn koloniën zwarte
mensen eeuwenlang heeft geknecht, tot slaaf gemaakt en
uitgemoord.
Het is overduidelijk dat jullie werkelijk geen ruk van
geschiedenis weten. En als jullie al wat feiten correct
hebben, zijn jullie stekeblind voor de rest van de
wereldgeschiedenis. Van zaken in de tijdgeest plaatsen,
hebben jullie nog nooit gehoord. Mag een Zulu trots zijn
op Shaka? Of Cetywayo? Een Turk of Arabier op diverse
Suleimannen?
Onze handen zijn niet schoon, dat klopt. Als je de
vuilgraad qua kolonialisme en slavernij vergelijkt met
die van andere volkeren in bijvoorbeeld de Ruyter's tijd,
krijg je al een ander plaatje. Zeker voor de Ruyter zelf.
Van de Turken tot Japanners, van de blanken tot de
zwarten, was men met kolonialisme en slavernij bezig. Of
dachten jullie dat de zwarte slaven allemaal door
blanken uit de binnenlanden werden geroofd?
Bron:
http://gregoriusnekschot.nl/mans/index.php/2007/10/
|
|
|
|
|