Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
WebquestsEen WebQuest is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een deel, afkomstig is uit bronnen op internet. De webquest is geïntroduceerd en beschreven door de Amerikaan Bernie Dodge, die zich bij de opzet heeft laten leiden door de onderwijskundige ideeën van Marzano. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Het concept webquest
Een WebQuest is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een deel, afkomstig is uit bronnen op internet. De webquest is geïntroduceerd en beschreven door de Amerikaan Bernie Dodge, die zich bij de opzet heeft laten leiden door de onderwijskundige ideeën van Marzano (zie hieronder).
In zijn concept van de
webquest gaat hij uit van een aantal
vooronderstellingen, bijvoorbeeld:
-
authentieke (realistische) taken zijn motiverender dan niet authentieke taken
-
sociale interactie tussen leerlingen versterkt het leren
WebQuests gaan dan ook verder dan het zoeken van een
antwoord op eenvoudige en eenduidige vragen. Leerlingen
moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken
op een hoger plan brengt. Dat betekent dat het leren
gericht moet zijn op de hogere vaardigheden in de
taxonomie van Bloom, analyse, synthese en evaluatie.
Bernie Dodge heeft daar zijn eigen taxonomie van de
webquest aan toegevoegd. De opdrachten moeten uitgaan
van wat hij 'woorden voor het leven' (life verbs) noemt
(dit in tegenstelling tot school woorden als leer,
vertel, herhaal):
-
Design
-
Decide
-
Create
-
Predict
-
Analyse
-
Apply
-
Explain
De leerlingen krijgen in een
webquest de opdracht informatie te verzamelen, te
analyseren en te verwerken in een product. Dit product
kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een
programmaboekje, een rondleiding, een reisgids, een
maquette enz. enz.
Design Patterns geeft een
mooi overzicht van soorten opdrachten.
1. Twee typenWebQuests
Dodge onderscheid twee soorten webquests:
De kortdurende WebQuest
De leerling besteedt aan de kortdurende Web Quest zo'n
een tot drie lesuren. Doel van de kort durende WebQuest
is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook
integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebQuest is
doorlopen is de leerling aan de slag geweest met een
substantiële hoeveelheid informatie waaraan hij ook
betekenis heeft gegeven. Deze vorm van de WebQuest sluit
aan bij dimensie twee van
Marzano's: dimensies van
leren
De langdurende WebQuest
In de langdurende WebQuest gaat het vooral om het
uitbreiden en verfijnen van kennis. Op het eind van de
WebQuest heeft de leerling een behoorlijke hoeveelheid
informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt. Bovendien
heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen
reageren - aangetoond dat hij de materie begrijpt. Deze
vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie drie van
Marzano's: dimensies van leren
2. Hoe ziet een goede webquest eruit?
Een goede WebQuest, waarbij de leerling efficiënt gebruik maakt van zijn tijd en van internet, voldoet aan de volgende eisen:
De opdracht moet haalbaar, uitdagend en motiverend zijn. Je kunt dit op verschillende manieren bereiken. Enkele voorbeelden:
-
De leerling krijgt de rol van detective die een probleem moet oplossen of op zoek moet naar een schat of verloren voorwerp.
-
De leerling moet als journalist een artikel schrijven voor een krant of tijdschrift
De leerling maakt een programmaboekje bij een toneelvoorstelling (zie: Antigone)
-
De leerlingen wisselen via e-mail gegevens uit met leerlingen in een andere stad of ander land
-
De opdracht moet eenduidig zijn. Toelichting moet niet of nauwelijks nodig zijn. Het verdient daarom aanbeveling te werken met een stappenplan, waarin de leerlingen stap voor stap duidelijk gemaakt wordt wat er van hem wordt verwacht.
-
De leerling kan de opdrachten alleen maken, maar er kunnen goede argumenten zijn om leerlingen in groepjes van twee of drie de opdrachten te laten maken. In dat geval moet het werk van het ene groepslid aanvullend zijn op dat van de anderen. Overleg, uitwisselen van informatie, ideeën en meningen en het samenvatten van informatie zijn dan belangrijke elementen.
De structuur van de WebQuest
-
Inleiding
In een inleiding wordt doel en achtergrond van de opdracht uitgelegd. De opdracht moet voor de leerlingen in een context worden geplaatst en een duidelijke plaats in het curriculum hebben.
-
Opdracht
Korte beschrijving van de opdracht waarin ook aandacht wordt besteed aan de presentatie. Dit kan zijn zijn een schriftelijk verslag, een mondelinge presentatie, een diapresentatie, een powerpoint presentatie of een internetsite.
-
Werkwijze
Hier wordt beschreven hoe de leerlingen de opdracht moeten uitvoeren. De werkwijze bevat zonodig aanwijzingen voor het verwerken van de informatie. Deze aanwijzingen kunnen de vorm hebben van bijvoorbeeld deelvragen, of aanwijzingen om schema’s, tijdbalken of oorzaak/gevolg diagrammen te gebruiken.
-
Bronnen
De opdracht bevat een overzicht van de informatiebronnen. Vaak zullen dit internetsites zijn, maar uiteraard kan ook gebruik worden gemaakt van boeken, kranten en tijdschriften. Visuele bronnen zijn vaak zeer geschikt.
Informatievaardigheden biedt een stappenplan voor informatievaardigheden.
-
Beoordeling
Een korte beschrijving van de aspecten waarop de leerling beoordeeld wordt en de scores die behaald kunnen worden. Eventueel kan hieraan nog een rapportage van de werkwaamheden worden toegevoegd, waarin de leerling duidelijk maakt hoe het onderzoek is verlopen, welke zaken goed gingen en welke niet en wat hij een volgende keer anders wil doen.
-
Reflectie
Een korte beschrijving van wat de leerling, in termen van kennis en vaardigheden, heeft bereikt als hij de opdracht goed heeft uitgevoerd, en/of een korte reflectie opdracht.
-
Docent
In de handleiding voor de docent beschrijft u die zaken die van belang zijn voor de docent die de webquest gaat gebruiken.
Bovenstaande
informatie is overgenomen van Bernie Dodge, hoogleraar
onderwijs technologie aan San Diego State University en
enigszins bewerkt. Op deze site van Bernie Dodge vindt u ook een
webquest over webquests.
3. Zelf een webquest online zetten
Op een aantal plaatsen kunt u eenvoudig zelf direct een
webquest online zetten:
-
Zunal (gratis website maken)
-
Webquest for free (Engels)
-
Teachnology (Engels)
Bernie Dodge
Copyright: Albert van der Kaap, 2009