Histoforum      Lesmateriaal      Toetsmateriaal      Vakinformatie      Magazine    

Essential questions

In dit artikel wordt een impressie gegeven van Essential Questions, zoals die zijn beschreven door Grant Wiggins en Jay McTighe in hun boek Understanding by Design.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org  

Essential Questions

Op het eerste gezicht lijkt  'essential questions' een eenvoudig concept. Zo omschreef iemand 'essential questions' als datgene wat je met je lessen wilt bereiken; leerdoelen beschreven als vragen. Maar het concept 'essential questions' behelst veel meer dan dat. 

Volgens Wiggins en McTighe zijn essential questions vragen die niet te beantwoorden zijn in een enkele zin en die tot doel hebben het denken te stimuleren, die oproepen tot onderzoek en die eerder meer vragen oproepen, dan kant en klare antwoorden verlangen (Wiggings, McTigh, 2005,106). 

Het gaat niet zozeer om het leren van kant en klare kennis, maar om kennis en vaardigheden als middel om vragenderwijs na te denken over de belangrijkste kwesties behorend bij een onderwerp.  (Wiggings, McTigh, 2005,107).

De waarde van het gebruik van essential questions is dat ze zowel novieten als experts de mogelijkheid bieden na te denken over essentiële zaken. Echte kennis ontstaat vanuit een onderzoeksgerichte houding en een open mind. Essential questions zijn vragen die transfer naar andere onderwerpen niet alleen aanmoedigen, maar in feite zelfs vereisen.  Essential questions moeten daarom geregeld in de loop der jaren terugkeren om conceptuele raamwerken tot stand te brengen en samenhang in het curriculum (Wiggings, McTigh, 2005,108).

Goede essental questions hebben één of meer van de volgende eigenschappen:

Taxonomie van Bloom

Essential questions hebben betrekking op de hoogste drie categorieën van de (gereviseerde) taxonomie van Bloom:

Om goede essential questions te kunnen formuleren moet je om te beginnen helder hebben wat je met je onderwijs beoogt:

Voorbeelden van Essential Questions

-  Bestaat de rechtvaardige oorlog?
-  Wat is het waard om voor te vechten?
-  Hoe weten we wat er in het verleden echt is gebeurd?
-  Kun je een patroon ontdekken?
-  Wat is de relatie tussen feit en fictie?
-  Wanneer moeten we een uitkomst schatten?
-  Hoe kun je een lezer van een blog boeien?
-  Wat zeggen kunstwerken over een cultuur?
-  Hoe kan ik effectiever studeren?
-  Hoe kan genuanceerd praten over een kunstwerk?
-  Wat is intelligentie?
-  Zijn mensen werkelijk vrij?

Vragen om te bepalen of de vraag een 'Essential Questions' is.

-
Is de vraag betekenisvol?
- Gaat het om een open vraag, waarop steeds genuanceerdere antwoorden gegeven kunnen worden?
- Vraagt de vraag om een onderbouwing?
- Roept de vraag nieuwe vragen op?
- Doet de vraag een beroep op emoties?
- Heeft de vraag betrekking op een voor de leerlingen relevant thema?
- Nodigt de vraag uit tot discussie en/of samenwerking?
- Vraagt het beantwoorden om veel denkwerk?
- Heeft de vraag betrekking op een ethische kwestie?
- Moet de leerling keuzes maken, beslissingen nemen of een plan bedenken?
- Heeft de vraag betrekking op de hogere denkvaardigheden van Bloom?
- Draagt het beantwoorden van de vraag bij aan ideeën die kunnen helpen bij het oplossen van andere vraagstukken?

Bron: http://thesecondprinciple.com/teaching-essentials/essential-questions/


Referenties

 Understanding by design

Grant Wiggins

  Understanding by design

 A  Big idea

What is a big idea? Good question! We have argued over the years that a big idea is any concept, theory, principle, or theme that helps learners make sense of a subject. 'Follow the money' is a big idea in politics. 'The American dream' is a theme useful for undestanding complicated literature, etc. Then, why do designers and teachers get so confused about this term? Let's ponder it.

The confusion comes in when people start saying things like 'change' is a big idea. No, 'change' is just a vague concept that covers a massive amount of content. It doesn't by itself provide a powerful insight into a topic. Don't confuse a category that holds a lot of content with a big idea. Otherwise 'outerspace' would be the biggest idea in the intellectual world.

Better to ask: what's the point of a big idea for teaching? What do we want it to DO? The answer: help learners make sense of a lot of information or confusing claims. That's why it is useful to think of a big idea more as a 'theory' or 'strategy' than a word. Newton's 3 Laws are arguably 3 of the biggest ideas ever thought. Suddenly, millions of seemingly unrelated events are connected - we are helped to 'see' better by a truly big idea.

Similarly in ball sports the strategy of 'create space and spread the defense to score' is a powerful way for scoring and seeing the big picture on the field - and the idea is transferable to all other team ball sports.

So, give students powerful ideas, not just vast vague ones.

Bron: Grant Wiggins

Copyright:  Albert van der Kaap, 2017