Een WebQuest is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een
deel, afkomstig is uit bronnen op internet.
De webquest is geïntroduceerd en beschreven door de Amerikaan Bernie Dodge, die zich bij de opzet heeft laten leiden door de
onderwijskundige ideeën van Marzano.
Een WebQuest gaat verder dan het zoeken van een antwoord op een eenvoudige en eenduidige vraag. Leerlingen moeten met een
vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Zij moeten de verworven informatie om zetten in een product.
Dit product kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een hypothese of een ontwerp voor een poster of het maken van een maquette.
De leerling besteedt
aan de kortdurende Web Quest zo'n een tot drie lesuren. Doel van de kort
durende WebQuest is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook
integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebQuest is doorlopen is de
leerling aan de slag geweest met een substantiële hoeveelheid informatie
waaraan hij ook betekenis heeft gegeven. Deze
vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie twee van Marzano's:
dimensies van leren
De
langdurende WebQuest
In
de langdurende WebQuest gaat het vooral om het uitbreiden en verfijnen van
kennis. Op het eind van de WebQuest heeft de leerlingeen
behoorlijke hoeveelheid informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt.
Bovendien heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen reageren -
aangetoond dat hij de materie begrijpt.Deze vorm van de WebQuest sluit aan
bij dimensie drie van Marzano's:
dimensies van leren
Klik hier voor
informatie over de onderdelen van een webquest