Het mozaïek van
Germanicus, Rosemary Rowe
Zelhem,
De Leeskamer, 2003, 255 blz.
Tijd en
ruimte: Romeins Brittannia, 186 na Christus.
Genre:
historische detective.
Doelgroep: 14 - 18 jaar & volwassenen.
Inhoud
Hoofdstuk 1
Zodra
ik zijn stem hoorde wist ik dat er moeilijkheden op
komst waren.
“Libertus? Libertus de mozaïekmaker? Ben je daar, oude
vriend?” In die deftig klinkende Romeinse stem kon ik me
onmogelijk vergissen. Marcus Aurelius Septimus was in
eigen persoon naar mijn drabbige werkplaatsje gekomen.
Ik was
bezig geweest op de grond stukjes tegel op maat te
hakken voor een mozaïek, maar kwam direct overeind. Ik
mocht dan zijn ‘oude vriend’ zijn, maar niemand - en een
doodgewone vrijgemaakte slaaf al helemaal niet - liet de
persoonlijke afgevaardigde van de gouverneur van de
provincie wachten, althans niet als hij goed bij zijn
hoofd was. Maar inwendig vloekte ik. Ik had gisteren
tijdens het festival van Mars een wat groter offer
moeten brengen. We zaten nog maar pas in het derde uur
van de morgen en het zag er nu al niet goed voor me uit.
De
komst van Marcus zat me niet lekker. Als hij iets van
iemand wil laat hij hem over het algemeen gewoon
ontbieden. In dit deel van Glevum kwamen de rijke
Romeinen gewoonlijk niet op bezoek - hier waren de
straten niet netjes geplaveid, hier stonden niet van die
mooie gebouwen zoals in de colonia, de wijk voor
veteranen in ruste. Mijn werkplaats lag in een overvolle
rommelige buitenwijk buiten de oorspronkelijke muren, in
een van de kronkelstraatjes met bouwvallige huizen die
de afgelopen eeuw om de stad heen zijn ontstaan. Zelfs
de naam werkplaats was al teveel eer - het was alleen
maar de achterste helft van een miezerig kamertje, dat
door een ruw houten wandje afgescheiden was van de open
winkel aan de voorkant. De ruimte moest worden gedeeld
met de vuurplaats, het aanrecht en de gammele trap die
naar de woonkamers op de bovenverdieping leidde.
De rest
van dit eerste hoofdstuk kun je lezen op de website van
Uitgeverij
De
Leeskamer
Keizer
Marcus Aurelius is opgevolgd door zijn incompetente en
onevenwichtige zoon Commodus, die steeds meer aan
populariteit inboet.
Libertus is een vrijgelaten Britse slaaf van Keltische
afkomst. Hij vervaardigt mozaïeken in Glevum (het
huidige Gloucester). Hij heeft een talent ontwikkeld
voor het ontwarren van raadsels. Zijn beschermheer
Marcus Septimus, de persoonlijke afgezant van gouverneur
Pertinax, doet regelmatig een beroep op zijn bekwaamheid
in aangelegenheden die de mogelijkheden van het bestuur
te boven gaan. In een villa buiten Glevum heeft Libertus
kort daarvoor een bescheiden vloermozaïek gelegd in het
boekenhokje van de gepensioneerde centurio Crassus
Germanicus. Of eigenlijk was het een werkstukje van zijn
knecht en leerling Junio. Nu is in het hypocaustum (de
stookkamer voor vloerverwarming) van de villa het
onherkenbaar verbrande lijk gevonden van de eigenaar en
een der slaven is verdwenen. Het lijkt dus voor de hand
te liggen wie de dader is. Maar jammer genoeg voor
Libertus, is niets wat het lijkt.
Crassus
Germanicus blijkt bij leven een bijzonder onaangenaam
persoon geweest te zijn, met een voorliefde voor
sadistische bestraffing van zijn slaven en het
dwarsbomen van hun persoonlijke relaties. Zowat iedereen
heeft dus gegronde redenen om hem te haten en weinig
mensen bezitten een steekhoudend alibi voor het tijdstip
van de moord. Daarbij rust op hem of op andere inwoners
de verdenking van betrokkenheid bij een samenzwering
tegen de keizer. Het huispersoneel heeft er alle belang
bij dat de verdenking van moord afgewenteld wordt, want
als een van hen schuldig bevonden wordt, betekent dat de
doodstraf voor hen allen. De enige erfgenaam van
Germanicus’ bezittingen is zijn broer, een aanhanger van
de dubieuze sekte der christenen, die als kluizenaar in
de heuvels leeft. Het duurt nogal wat vooraleer Libertus
zich een weg heeft kunnen hakken door het kluwen van
individuele intriges. En het kost hem een flinke
hoofdpijn en dito buil op zijn schedel. Ternauwernood
ontsnapt hij dan nog aan een portie vergiftigde wijn die
echter de moordenaar noodlottig wordt.
Bespreking en
didactische verwerking
De
spanningsboog is in dit verhaal niet zo heel sterk
gespannen: er zit weinig vaart in het ontraadselen van
het mysterie. En toch blijf je geboeid lezen omdat de
schrijfster de historische achtergronden van grote
politiek en dagelijk leven in het Romeinse Brittannia zo
handig doorheen het boek weeft en de intrige zich
logisch ontwikkelt vanuit die omstandigheden en de zeer
verschillende karakters annex karaktergebreken van de
betrokkenen.
-
Uitgeverij De
Leeskamer
heeft
zich gespecialiseerd in historische thrillers. Ze heeft
de aanbevelingswaardige gewoonte om het eerste hoofdstuk
elke roman op haar website te publiceren als smaakmaker.
Hier kun je dus eveneens veilig een geschikt boek laten
kiezen.
- Een
heel goede en bijzonder uitgebreide afdeling historische
romans met verschillende ingangen o.a. alfabetisch via
auteur, vind je eveneens op
http://histoforum.net/romans.htm
- Voor
het werken met historische lectuur zie op de site van de
Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis (VVLG) de
algemene artikelen over het werken met
(jeugd)literatuur: Gelezen tijd. Historische romans
in de tweede en derde graad: cultuuroverdracht en
leesplezier, Wachters voor de poorten van het
millennium. Historische (jeugd)romans als medium voor
cultuuroverdracht en waardeverduidelijking en
Concreet werken met historische romans in de klas.
http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd11.htm
- Je
kan leerlingen in complementaire groepjes laten werken
rond andere historische romans over dezelfde periode,
waarvan je op deze site voldoende voorbeelden vindt.
Of als
variante laat je een klas werken rond uitsluitend
historische thrillers uit diverse tijdperken.
- Deze
periode is ook onderwerp van de film ‘Gladiator’(2000)
<LINK>
http://users.pandora.be/michel.vanhalme/films3304.htm
Jos
Martens
|