Tegengif voor gierigheid,
Caroline Roe
Tegengif voor
gierigheid
(De kronieken van
Isaac van Girona 3)
Vertaling: Kees van
Weele van An antidote for avarice; omslag: Ken
Broeders
Zelhem, De
Leeskamer, 2006, 255 blz.
Tijd en ruimte:
Catalonië, koninkrijk Aragon, 1354.
Genre & thematiek:
historische detective, samenleven van culturen, schijn
en wezen.
Doelgroep: 14 - 18
jarigen & volwassenen.
Avaritia causa
omnium malorum. (p. 188) Hebzucht is de oorzaak van alle
kwalen.
Inhoud
Het verhaal start in
Girona op 10 maart 1354. Judith, de kordate vrouw van
Isaac, de blinde joodse lijfarts van bisschop Berenguer
de Cruilles, dringt er bij haar man obstinaat op aan dat
hij haar zou meenemen op een reis naar Tarragona, waar
zij eindelijk na jaren haar familie wil terugzien. Wij
zijn een jaar na de gebeurtenissen, beschreven in het
eerste verhaal,
Remedie tegen Verraad.
Berenguer heeft van
de aartsbisschop opdracht gekregen in Tarragona een
kerkvergadering bij te wonen. Noch de aartsbisschop,
noch koning Pedro van Aragon zijn erg over hem te
spreken, omdat hij de schuldige aan de feiten van een
jaar eerder nog altijd niet heeft overgeleverd aan de
“geëigende hogere gerechtelijke instanties.” Natuurlijk
krijgt Judith haar zin, en vergezelt ze haar man met
dochter en personeel op de tocht. Reizen was nooit een
lachertje in die tijd. Wanneer je dan nog onderweg bent
met een uitgebreid gezelschap (als bisschop moet je toch
je status ophouden), nauwelijks vertrokken een halfdode
jongeman opraapt, regelmatig overvallen wordt door
afwisselend slecht weer, overdreven hitte voor de tijd
van het jaar en gewapende lieden met minder goede
bedoelingen…
Gelukkig lopen de
overvallen af met een grote sisser, onder andere door
het doortastend optreden van een stel mysterieuze,
verdachte potsenmakers en niet minder door de goodwill
die Isaac gekweekt heeft met zijn kundig (en
belangeloos) optreden als heelmeester. Bisschop
Berenguer komt dingen te weten die hem dwingen een omweg
te maken naar de koning in Barcelona. Eens in
Tarragona gearriveerd, wordt de bisschop van girona
allesbehalve hoffelijk ontvangen door de aartsbisschop.
Bovendien lijkt de situatie voor de grote daar aanwezige
joodse gemeenschap de ongunstige kant uit te draaien.
Isaac belandt zelfs even in de kerker. Judith en Isaac
kunnen niet lang bij hun familie blijven. Daardoor
kunnen de onderhandelingen voor het geplande huwelijk
tussen Raquel en haar neef niet doorgaan, wat beiden (en
Isaac) niet erg vinden, vermits de jonge mensen zelf
andere plannen koesteren. Samen met Berenguer verlaten
zij vrij stiekem de stad, op aanraden van een geheim
agent van de koning. (Die absoluut niet verguld is met
de dreigende jodenvervolging, vermits de joden net de
belangrijkste financiers zijn voor de schatkist.) In
snel tempo reizen ze weer naar Girona.
De zwaargewonde
jongeman, die verzorgd wordt door Isaac en zijn bekwame
dochter Raquel blijkt drager van diverse geheimen.
Naarmate hij beter wordt, groeit er toenadering tussen
hem en Raquel, wat de scherpzinnige Isaac niet zonder
bezorgdheid opmerkt: in zijn familie is er al herrie
genoeg geweest door het huwelijk van zijn oudste dochter
met een christen.
In Girona vallen een
aantal puzzelstukjes op hun plaats, al is dat niet
altijd de plaats die je als lezer had verwacht. Raquel
vindt de gedachte aan een huwelijk met haar
geloofsgenoot Daniel al heel wat minder afstotelijk dan
toen het verhaal begon. En in de slotregels krijgen wij
een verklaring ‘voor de bijzondere omstandigheid dat in
de annalen van de in 1354 te Tarragona gehouden Algemene
Vergadering geen melding wordt gemaakt van de weledele
Berenguer de Cruilles, de bisschop van Girona’ (p. 255)
Bespreking
De titel is
natuurlijk verkeerd vertaald: avarice in het
Engels heeft net als het Latijnse avaritia voor
het Nederlands de dubbelzinnige betekenis van
gierigheid en hebzucht. De uitgever vertelde
dat dit veroorzaakt is doordat hij de titel reeds moest
doorgeven aan de pers vooraleer hij het boek in
originele versie had kunnen lezen.
Dit is het derde
deel van De kronieken van Isaac van Girona. Bij
de bespreking van het
tweede boek uit deze reeks noteerde ik: “Dit is verreweg de beste historische
thriller die ik dit jaar al te lezen kreeg. Caroline Roe
schrijft niet zomaar een spannend verhaal, zij brengt
een wereld tot zinderend leven, met talloze personen van
vlees en bloed. Haar roman schetst een caleidoscopisch
beeld van een multiculturele samenleving, alsof je kijkt
naar een van die Napolitaanse panoramische kerststallen,
die een heel dorp vol minuscule figuurtjes uit alle
lagen van de gemeenschap op het toneel brengen, waarop
je telkens weer nieuwe details ontdekt.” Dezelfde
appreciatie geldt evenzeer reeds voor dit derde deel.
Ook in dit verhaal
verloopt de spanningsopbouw geleidelijk waarbij vele
schijnbaar onbelangrijke details pas later hun ware
betekenis krijgen, alsof de stukjes van de caleidoscoop
in hun definitieve vorm vallen.
Literair blijft de
reeks op hetzelfde hoogstaande niveau met kop en
schouders uitsteken boven het merendeel van de
soortgenoten. De natuurbeschrijvingen, de weerperikelen,
het afwisselende landschap, de moeilijkheden van het
reizen te voet, al die aspecten komen iedereen bekend
voor die ooit een poos gezwoegd heeft over de
middeleeuwse bergwegels van bijvoorbeeld de route naar
Santiago de Compostela. De schrijfster kent de streek
goed, of geeft tenminste zeer overtuigend die indruk.
O ja, andermaal een
welverdiend compliment aan Ken Broeders, voor zijn zeer
geslaagd, stemmingsvolle omslagontwerp.
Didactische verwerking
- Uitgeverij
De
Leeskamer heeft zich
gespecialiseerd in historische thrillers. Ze heeft de
aanbevelingswaardige gewoonte om het eerste hoofdstuk
van elke roman op haar website te publiceren als
smaakmaker; voor dit derde deel was dat nog niet gebeurd
toen deze recensie werd voltooid. Hier kun je dus
veilig een geschikt boek laten kiezen.
- Je kan leerlingen
in complementaire groepjes laten werken rond andere
romans, bijvoorbeeld enkele broeder Cadfaelboeken van
Ellis Peters of andere hoogwaardige historische romans,
waarvan je op deze site voldoende voorbeelden vindt..
Of als variante laat
je een klas werken rond uitsluitend historische
thrillers uit diverse tijdperken.
- Voor het werken
met historische lectuur zie op de
website van de VVLG de algemene artikels over het
werken met (jeugd)literatuur:
Gelezen tijd.
Historische romans in de tweede en derde graad:
cultuuroverdracht en leesplezier, Wachters voor de
poorten van het millennium. Historische (jeugd)romans
als medium voor cultuuroverdracht en
waardeverduidelijking en Concreet werken met
historische romans in de klas.
Een heel goede en
bijzonder uitgebreide afdeling historische romans met
verschillende ingangen o.a. alfabetisch via auteur, vind
je eveneens op
deze website
Jos Martens |