Orpheus heeft bij kunstenaars uit latere tijden
afwisselend model gestaan voor:
- De ingewijde in de mysteriën van leven en dood
- de zanger die met zijn zang en woordkunst
harmonie en
beschaving brengt
- De bevlogen, goddelijk geïnspireerde kunstenaar
- De (ontroostbare) minnaar
Dit is als het ware een uitwerking van de vorige vraag: op welke
manier (door wat uit te beelden) heeft de kunstenaar het 'algemene
etiket' verder uitgewerkt? Voorbeeld:
'De ontroostbare minnar'zou heel goed een uitwerking kunnen zijn van
het thema 'Worsteling met het mysterie van de dood', maar ook van
'Bezinning over het wezen van de liefde' - dat hangt er een beetje vanaf
of de kuntenaar in zijn kunstwerk volgens jou meer de nadruk hefet
gelegd op 'de dood' (bijvoorbeeld donker, somber, erg onherroepelijk, e.d.)
of 'de liefde' ( bijvoorbeeld verdrietig, wanhopig, verlangend, e.d.)
Geef aan op welke manier dat in het door jou gekozen kunstwerk het
geval is.
Als je zelf een andere mogelijkheid dan de genoemde vier ontdekt,
is het natuurlijk interessant om dat te vermelden. |