Histoforum |
||||
Albert Speer |
laatste wijziging: 11-08-2012 |
|||
|
Speer und Hitler
Duitsland, 2005 - speelduur: 270 minuten - dvd- Duits gesproken,
Nederlandse ondertitels.
Genre: docudrama, biografie, schildering van de tijdgeest.
Tijd en ruimte: Duitsland 1933 - 1981.
Regie: Heinrich Breloer.
Acteurs: Tobias Moretti (Hitler); Sebastian Koch (Albert Speer); Dagmar
Menzel, Susanne Schäfer; Axel Milberg.
Compositie van authentieke opnames en nagespeelde reconstructies.
Inhoud
Speer
und Hitler
is een opmerkelijk driedelig docudrama over Albert Speer, de megalomane
lievelingsarchitect en later bewapeningsminister van Hitler. Aan de hand
van gereconstrueerde scènes, archiefbeelden en interviews wordt een
beeld geschetst dat toch wel sterk afwijkt van de mythe van de 'gentleman-nazi'
die Speer na de oorlog zelf zorgvuldig opbouwde. De reeks werd
geschreven en geregisseerd door Heinrich Breloer, die in 2001 de
soortgelijke, alom geroemde en met een Emmy bekroonde reeks over de
familie Mann maakte (Die Manns,
ein Jahrhundertroman). De befaamde Duitse literatuurcriticus Marcel
Reich-Ranicki noemde Speer und Er
(zoals de reeks oorspronkelijk heette) 'een film die Duitsland zal
veranderen'.
Mythe en realiteit
Albert Speer (1905 - 1981) vormde de derde generatie uit een familie van
architecten en bouwmeesters. Hij studeerde dan ook zelf voor architect.
In 1931 werd hij lid van de Nationalsozialistische Deutsche
Arbeiterspartei (NSDAP). Hij kreeg enkele kleine decoratieve opdrachten
van de partij, maar nadat Hitler aan de macht was gekomen en Speer
persoonlijk had ontmoet, kende zijn carrière een steile klim. Hitler zag
in Speer een zielsverwant voor zijn grootschalige plannen om Berlijn om
te bouwen tot Germania, een volledig nieuwe hoofdstad voor het
Duizendjarige Duitse Rijk. De twee werden zelfs echte vrienden. Toen de
oorlog uitbrak verdwenen de bouwplannen en maquettes naar de
achtergrond. Maar zoals de speelfilm
Der Untergang (2005) correct
toont, behield Hitler ze in de Rijkskanselarij tot ze vernietigd werden
door de Russische beschietingen in april 1945.
Na het plotse overlijden van bewapeningsminister Fritz Todt (1942) vroeg
Hitler aan Speer om diens functie over te nemen. Speer deed dat met veel
overgave en talent. Ondanks de kerende oorlogskansen slaagde hij erin de
productiemachine in stand te houden en - met veel uit de bezette
gebieden ingevoerde dwangarbeiders - zelfs uit te breiden. Volgens
sommigen heeft het succesvolle 'bevoorradingsmanagement' van Speer de
oorlog met een jaar verlengd en zo honderdduizenden of misschien wel
miljoenen extra mensenlevens gekost.
Tegen het einde van de oorlog en tijdens de Nürnbergprocessen keerde
Speer zich af van Hitler en de nazi's en kroop hij in de rol van de
visionaire architect, de kunstenaar, de loyale maar apolitieke
technocraat, de gentleman-nazi die gewoon maar zijn opdracht had
vervuld, misschien wel betrokken, op zijn hoogst mede verantwoordelijk,
maar zeker niet schuldig. Hij zou ook niet op de hoogte zijn geweest van
de concentratiekampen en de uitroeiing van de joden.
Speer werd op 1 oktober 1946 tot 20 jaar cel veroordeeld. Tijdens die
jaren schreef hij dagboeken en memoires waarin hij zijn eigen mythe
verder uitbouwde en cultiveerde. Na zijn vrijlating in 1966 werden die
boeken met veel succes gepubliceerd. Zijn "ich habe es nicht gewusst"-houding
werd als het ware een rolmodel waar een hele generatie Duitsers zich
maar al te graag bij aansloot.
Docudrama
Nürnberg 1945. Albert Speer wordt uit zijn cel gehaald en krijgt de
aanklacht tegen hem wegens oorlogsmisdaden te horen. Terwijl de tekst in
het Engels wordt voorgelezen, vertaalt een tolk simultaan in het Duits.
Dit is tekenend voor het streven naar authenticiteit dat het hele
programma kenmerkt.
In de eerste aflevering van Speer
und Hitler (Germania - Der
Wahn) zien we hoe Albert Speer (Sebastian Koch,
Die Manns,
Staufenberg,
Napoleon) zich eind 1945 in
zijn cel in Nürnberg samen met zijn advocaat voorbereidt op zijn proces.
In gedachten herinnert hij zich zijn 'vriendschap' met Adolf Hitler
(Tobias Moretti) en hun plannen om heel Berlijn af te breken en de
nieuwe wereldmetropool Germania te bouwen. Wij zien Hitler herhaaldelijk
aantreden als een sympathieke charmeur, onder andere bij de eerste
ontmoeting met de vrouw van Speer op een receptie: “Uw man zal
bouwwerken bouwen zoals ze in 4000 jaar niet meer gebouwd zijn.” Op het
vlak van architecturale grootheidswaan begrepen de twee elkaar blijkbaar
zeer goed. Als Speer Hitler de maquette toont van het Olympisch stadion
voor de spelen van 1936, maakt hij de vergelijking met het Circus
Maximus in Rome: “Daar konden 150.000 toeschouwers in, hier 500.000.”
Waarop Hitler hem toevoegt: “Je hebt me tot in het diepste van mijn ziel
begrepen, Speer, jij bent een genie!”
Ook de beroemde filmregisseuse Leni Riefenstahl (1902 - 2003) spreekt
positief over Speers vrouw: “Zij stond 100% ten dienste van haar man.”
Wat voor nazi’s zowat het hoogste ideaal van een Duitse vrouw was.
Riefenstahl en Speer bewonderden elkaar, reeds voor zij elkaar leerden
kennen. Het was Speer die haar op het idee bracht om alle schijnwerpers
van de Luftwaffe in te zetten voor de partijdag in Nürnberg.
Van de deportatie en uitroeiing van de joden, en van de misdaden aan het
Oostfront, daarvan wist hij niets, herhaalt hij. Ondertussen brachten
zijn vrouwen zijn kinderen een groot deel van de oorlog door in Hitlers
buitenverblijf op de Obersalzberg in Berchtesgaden. In gesprekken met
drie van de zes kinderen Speer (Albert Jr., Hilde en Arnold) zien we hoe
zij de oorlog beleefden, hoe hun vader en de Führer voor hen haast even
vertrouwde, doch vaak afwezige figuren waren en hoe het beeld dat ze
hebben van hun vriendelijke en liefhebbende vader botst met wat ze later
hebben vernomen over zijn andere ‘rol’ als rijksminister.
De tweede aflevering, Nürnberg -
Der Prozess, begint met een film over de gruwel van de
concentratiekampen die als bewijsmateriaal wordt getoond op het
Nürnbergproces. Daardoor en door de openbare aanklacht bezint Albert
Speer zich over zijn verantwoordelijkheid tijdens de oorlog. Via zijn
advocaat weet hij bij zijn nog altijd trouwe secretaresse dossiers vast
te krijgen voor zijn verdediging (en later voor zijn memoires). Hij
keert zich af van Hitler en de nazi's, werkt volop mee aan het proces en
praat zijn oude partijgenoten, zoals Fritz Sauckel, letterlijk aan de
galg. Zo jaagt hij de andere beklaagden tegen zich in het harnas, maar
krijgt hij de sympathie van hoofdaanklager Robert Jackson, de pers en de
publieke opinie. Hij presenteert zichzelf met veel succes als een
charmante gentleman, architect en kunstenaar die door de omstandigheden
in de rol werd gedwongen van oorlogstechnocraat. Maar hij ontkent
telkens en telkens weer op de hoogte te zijn geweest van de
concentratiekampen en andere wreedheden. En als hij het als vriend en
minister van Hitler niet wist, hoe had het gewone Duitse volk het dan
kunnen weten? Die stelling gaat erin als zoete koek. Maar de
werkelijkheid was anders, zo blijkt uit documenten en nieuw
bewijsmateriaal waarmee Breloer aantoont dat Speer wel degelijk
betrokken was bij de deportatie van de joden uit Berlijn, zijn eigen
machtscentrum, en bij de bouw van het arbeidskamp Dora-Mittelbau, waar
de V2-raketten werden geproduceerd. Als die informatie eerder was bekend
geraakt zou dat alleen al op het Nürnbergproces Speers doodvonnis hebben
betekend. Nu werd hij tot nauwelijks 20 jaar gevangenisstraf
veroordeeld.
De derde aflevering, Spandau -
Die Strafe, speelt zich grotendeels af in de Spandaugevangenis. Het
19de eeuwse gebouw in het centrum van Berlijn staat leeg, op
één vleugel na, waar in zeven cellen de zeven nazi-kopstukken zitten die
op het Nürnbergproces niet ter dood zijn veroordeeld: Baldur von
Schirach (hoofd van de Reichsjugend), Karl Dönitz (marinebevelhebber en
door Hitler als zijn opvolger aangeduid), Konstantin von Neurath
(bestuurder van Bohemen en Moravië), grootadmiraal Erich Raeder, Walter
Funk (voorzitter van de Reichsbank), Rudolf Hess (tot zijn vlucht naar
Engeland in 1941 de plaatsvervanger van Hitler) en, in cel nr. 5, Albert
Speer. Tijdens zijn twintig jaar gevangenisstraf ontwikkelt Speer
overlevingstechnieken en bereidt hij zijn terugkeer naar het gewone
leven voor. Hij schrijft veel, probeert in naar buiten gesmokkelde
briefjes het leven van zijn vrouw en zijn kinderen te regelen en neemt
alweer een nieuwe 'persona' aan: die van intelligente, begrijpende man
van de wereld en bestseller-auteur. In zijn memoires distantieert hij
zich van Hitler, demoniseert en ridiculiseert hem, terwijl hij zelf ver
boven al dat politieke gewoel stond. Aanvankelijk krijgt hij alleen
bezoek van zijn vrouw. In de zeer banale gesprekken over alledaagse
onderwerpen probeert Speer nog steeds de heer des huizes te spelen, die
zijn hulpeloos vrouwtje op allerlei terreinen richtlijnen moet geven.
Later komen ook zijn kinderen, telkens slechts een per keer (meer mocht
niet). Ook deze gesprekken zijn van een ontstellende banaliteit. Verder
dan vragen naar schooluitslagen en gedrag komt hij niet.
Speers vrienden blijven hem al die jaren trouw steunen, hem en zijn
familie. Ze zullen er later niet voor beloond worden!
Ondertussen voltrekt zich buiten de muren van de Spandaugevangenis het 'Wirtschaftswunder':
West-Duitsland herstelt zich vliegensvlug van de materiële catastrofe.
Speers kinderen helpen daar volop aan mee, als arts, politicus,
architect, wetenschapper en ingenieur. Maar het geestelijke trauma
blijft, zo blijkt uit de gesprekken met drie van hen: tegenstrijdige
gevoelens over hun vader, vermoedens en twijfel, het verlangen te weten
en tegelijk de neiging om dingen te verdringen en de andere kant uit te
kijken.
(Met dank aan de persdienst van de VRT)
Bespreking
De productie van Speer und Hitler
(origineel: Speer und Er)
heeft 12 miljoen Euro gekost. Er werd vier maand gedraaid voor de
nagespeelde scènes, met liefst 160 sprekende rollen (waaronder zowat
alle bekende nazi-kopstukken) en 2100 figuranten. De opnames gebeurden
op locatie, o.a. in Berchtesgaden, in de Harz, in Nürnberg, in de tuin
van de Spandaugevangenis. Daarnaast werden in de studio's
werkelijkheidsgetrouwe reconstructies gebouwd van o.a Hitlers
gigantische werkkamer in de nieuwe Rijkskanselarij, van de gerechtszaal
in Nürnberg, de Führerbunker in Berlijn, het gevangenisgebouw van
Spandau, tot en met een indrukwekkend model van Speers ontwerp voor de "Welthaupstadt
Germania". Heinrich Breloer werkte jaren aan de voorbereiding van de
serie, bestudeerde de 20.000 bladzijden van Speers dagboeken, en sprak
honderden uren met historici, analisten, getuigen, en ook met drie van
Speers kinderen (Albert Speer jr., Hilde en Arnold).
Het resultaat is een indrukwekkend document dat zestig jaar na het einde
van de Tweede Wereldoorlog de mechanismen van misdadige immoraliteit,
laffe ontkenning en schaamteloos bedrog op een pijnlijke manier aan het
licht brengt. In Duitsland werd de reeks bekeken door zo'n 7 miljoen
mensen. Nog terwijl de serie liep, dook nieuw bewijsmateriaal op waaruit
blijkt dat Speer op de hoogte moet zijn geweest van de gebeurtenissen in
Auschwitz. Dat heeft zijn impact op de film. Bij het begin staat de
regisseur zeer positief tegenover Speer. Naarmate die nieuwe gegevens
bekend raakten, heeft hij ze geïntegreerd, samen met de getuigenis van
zijn trouwe vrienden, over de manier waarop Speer hen na zijn vrijlating
heeft genegeerd.
Speer und Hitler
zorgde ook voor een vernieuwd debat over de schuldvraag van het Duitse
volk en de manier waarop daar de voorbije zestig jaar mee werd omgegaan.
Didactische tips
Wegens zijn lengte kun je de dvd uiteraard niet in zijn geheel
projecteren. Fragmenten zijn natuurlijk wel bruikbaar. Kies bijvoorbeeld
voor sequenties die de hoogmoedswaanzin van het regime en/of de
verhouding Hitler - Speer weergeven. Voor het eerste adviseren we twee
fragmenten met maquettes: die van het Olympisch stadion voor de spelen
van 1936 en die met de reusachtige maquette van “Welthaupstadt Germania.”
(Bij die laatste kun je even verwijzen naar de briljante wijze waarop de
regisseur dit in beeld heeft gebracht.)
Voor het tweede adviseren we de passage die vertrekt van een foto uit
Speers memoires met Hitler en Speer op een bank, afwisselend gevolgd
door nagespeelde scènes en interviews met zijn kinderen. Het docudrama
is een schoolvoorbeeld van de evolutie in het genre, maar ook van het
gevaar voor verwarring bij de kijkers door de gebruikte methodes.
Vraag aan de leerlingen (en eerst aan jezelf): hoe kun je de authentieke
beelden onderscheiden van de nagespeelde? Wat is het verschil met een
echte documentaire? Met een volledige speelfilm.
Als je deze film zou aanwenden in een ruimere leereenheid rond fascisme
en Tweede Wereldoorlog adviseren wij eerst op deze site de volgende
bijdrage te lezen: Myriam Paquet & Jos Martens,
Tweede Wereldoorlog. Een multimediale vakoverschrijdende leereenheid
Nederlands - geschiedenis (esthetica) - 4de - 6de
jaar.
Boven gaven wij een suggestie over de beeldregie. Er zijn heel wat meer uitstekende voorbeelden te vinden. Laat beslist ieder individueel de opdrachten uitvoeren van Speelfilms en geschiedenis. Didactisch verwerkingsmodel. Ondertussen zijn er reeds veel meer films en romans beschikbaar op deze en andere websites. De werkgroepjes hebben dus nu heel meer keuze. Zie bijvoorbeeld ook: Bart van de Bosch, ‘Ik weet nu wat een gretto is. De representatie van de Tweede Wereldoorlog in jeugdliteratuur. (PDF-formaat)
Laat ook de volledige lijsten romans en films nakijken op deze site en
die van de VVLG om de keuze nog meer ‘voor elk wat wils’ te maken.
Speer und Hitler
kun je laten gebruiken, samen met bijvoorbeeld
Hitler een balans of met de paar sequenties uit
Der Untergang waarin Speer
optreedt. Jos Martens |