Unnatural and essential: the nature of historical thinkingBelangstelling voor het verleden is de mens misschien wel aangeboren of in ieder geval jong aangeleerd. Waarschijnlijk is dat ook de belangrijkste reden dat er op het boek 'Historical Thinking and Other Unnatural Acts' van Sam Wineburg nogal wat kritiek kwam. Hoezo is historisch denken onnatuurlijk? |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Belangstelling voor het verleden is volgens Wineburg zeker een natuurlijk iets, maar dat betekent volgens Wineburg niet dat dat ook geldt voor historisch denken. Historisch denken vereist een bepaalde gedisciplineerde houding en een systematische bewijsvoering en zuiver argumenteren. Dat is niet alleen allesbehalve natuurlijk, maar het wordt je ook lang niet altijd in dank afgenomen. Toen Richard White, historicus aan Stanford, de verhalen van zijn moeder over haar geboorteland Ierland aan een nader onderzoek ging onderwerpen stuiitte dat bij haar op groot verzet. Zij wilde er niet over horen. Zij zat er niet op te wachten dat iemand haar beeld van haar verleden ging corrigeren. Een aantal jaren geleden legde Wineburg onderstaand document (figuur 1), een verklaring van president Benjamin Harrison, voor aan een groep jongeren van een jaar of zeventien. Jacob Curfman was een van hen. Hij bekeek de tekst en hield vervolgens een kritisch en politiek correct verhaal over Columbus. Maar kritisch is hier niet wat Wineburg onder historisch denken verstaat (zie ook figuur 2).
Figuur 1
Verklaring van president
Benjamin Harrison ter gelegenheid van de 400e
verjaardag van de aankomst van Columbus in de
nieuwe wereld. Ik, Benjamin Harrison,
president van de Verenigde Staten van Amerika,
.. verklaar hierbij dat vrijdag 21 oktober 1892,
de 400e verjaardag van de ontdekking van Amerika
door Columbus, een algemene feestdag in de V.S.
zal zijn. Moge de bevolking zoveel mogelijk hun
werk laten voor wat het is en zich wijden aan
activiteiten ter ere van de ontdekkingsreiziger
en de grote prestaties van Amerikanen in de
afgelopen vier eeuwen. |
Figuur 2
Antwoorden van Jacob op vragen over de verklaring van Harrison: Vraag: Waar gaat dit
document over? Jacob: En het feit dat het een feestdag wordt die we in ere moeten houden. Dat is nog erger! |
In een ander onderzoek legde
Wineburg het document en de reactie van Jacob daarop
voor aan een groep basisschool docenten met de vraag:
Bedenk vragen die Jacob er toe zouden kunnen brengen om
beter historisch te denken. Maar net als Jacob richtten
ook zij zich vooral op de persoon Columbus. Columbus als
held, maar ook als schurk. (zie figuur 3)
Als het begrip Columbus eenmaal is 'geactiveerd' leggen
mensen vervolgens gemakkelijk allerlei associaties met
die persoon, bijvoorbeeld met een tv-programma waarin
die persoon een rol speelt. Maar dat betekent niet dat
er sprake is van historisch denken. Daarvoor is het in
ieder geval nodig om de context van het document (tijd
en plaats) in je beschouwing te betrekking. En er moeten
vragen worden gesteld over het hoe en waarom van de
bron.
Figuur 3
Suggesties van basisschool docenten om het historisch denken van Jacob te bevorderen:
|
Wineburg liet ook een groep
promovendi van UCLA naar het document kijken. Als je
naar hun opmerkingen kijkt, lijkt het op het eerste
gezicht alsof zij een totaal ander document onder ogen
hebben gehad (zie figuur 4). Uit het 'think aloud'
protocol dat is opgesteld voor een de promovendi blijkt
al snel dat historici, veel meer dan niet leerlingen en
basisschool docenten, oog hebben voor het document zelf.
De genoemde promovendus valt op dat het document is
verschenen in de New York Times en dat het niet op de
voorpagina staat. Hij constateert dat het een document
is uit het begin van de 'Progressive Era' en het eind
van de eeuw is. De tijd dat de grenzen van de V.S. dicht
gingen na een periode van de grootste immigratiegolf in
de Amerikaanse geschiedenis. Voor de promovendi was 1892
het belangrijkste jaartal en niet 1492.
De immigranten op het eind van de negentiende eeuw
kwamen overwegend uit katholieke delen van Europa en
brachten een andere cultuur mee dan die van de
protestantse meerderheid in de V.S. Deze nieuwe,
katholieke, immigranten hadden een held nodig. Door hier
op in te spelen toonde Harrison over een goed
ontwikkelde politieke intuïtie te beschikken, of in
ieder geval over slimme adviseurs. Het ging tenslotte om
miljoenen nieuwe, katholieke stemmers.
Figuur 4
Opmerkingen van promovendi:
|
Het ligt voor de hand te
concluderen dat een 17-jarige jongen over onvoldoende
contextuele kennis beschikt om tot vergelijkbare
redeneringen te komen als de promovendi. Maar die
conclusie is te voorbarig. Ook van de promovendi was de
context kennis beperkt. Hun specialisatie lag elders.
Bovendien moet elke High school leerlingen minimaal over
elementaire kennis van de emigratiegolf beschikken omdat
dit onderwerp verschillende keren in het curriculum aan
de orde komt.
Kennis hebben en die ook gebruiken zijn duidelijk twee
verschillende zaken. Bij de leerling ging alleen het
Columbus belletje rinkelen, bij de promovendi ook nog
een aantal andere. Voor het ging het om een document ui
1892. Zij realiseerden zich bovendien dat zij veel nog
niet wisten en stelden daarom nieuwe vragen. Was 12
oktober al eerder in bepaalde staten uitgeroepen tot een
feestdag? En, zo ja, was dat dan vooral het geval in
katholieke staten? En hoe werd Columbus dag gevierd in
1792 of 1692?
Dit stellen van nieuwe vragen, deze 'specification of
ignorance', vormt een belangrijk aspect van historisch
denken.
Literatuur
Wineburg, S.S. (2007) Unnatural and essential: the
nature of historical thinking, in Teaching History, 129,
december 2007
Wineburg, S.S. (2001) Historical Thinking and Other
Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the
Past, Phildalphia: Temple
Drie, J. van & Boxtel, C. van (2007), Historical
Reasoning: Towards a Framework for Analyzing Students'
Reasoning about the Past, in Educational Psychology
Review, november 2007.
Dit artikel is een samenvatting van:
Wineburg, S.S. (2007) Unnatural and essential: the nature of historical thinking, in Teaching History, 129, december 2007
Copyright: Albert van der Kaap, 2014